xom`s pinion - Tom Hnatovsky Blog

Česká televizní loga

29. prosince 2007 Zaujalo mne 3 komentáře

Nova cinema Na české televizní scéně se design dostal do krize, jejíž léčení bude složité a bude vyžadovat mnoho sebekritiky, se kterou má náš národ vcelku problémy. Včera Nedávno spustila televize Nova kanál Cinema, na kterém nabídne skvělé filmy, které se již nevešly do vysílacího času mateřské stanice. Když si větu přeložíme, tak tam budou vysílat filmy, na které mají práva, ale nikdo by se na ně normálně nekoukal, tak je lupnou na Cinemu, aby se jich zbavili, takže se mohou fanoušci Stevena Seagala těšit na pravé hody. S grafikou nové stanice to je také podobné, výstižně to shrnul Pavel Vaníček na DesignPortalu: „Z oficiálních citátu jsem vycítil, ze se bude jednat o "odpadní kanál" - tedy kanál, který bude vysílat filmy, na které se na hlavní stanici nedostalo. Bohužel se pravděpodobně jedná i o odpadní grafiku.“

Nova Cinema

Inspirací k sepsání tohoto článku byla právě Nova a její grafici, kteří připravili krásnou ukázku toho, jak se také dá navrhnout logotyp. Z výsledku mě jímá pocit, že se s přípravou dost pospíchalo.

Nova Cinema

Značka má dvě části, červený kruh s nápisem nova (tzv. nova spot, ač se o nova spot nejedná) a jednoduchý text cinema s dost tvrdým přechodem ze shora a ze spodu, který by nejspíše měl budit dojem plasticity. Font se mi osobně líbí, ale dalo by se z něj vymáčknout víc. Druhá součást loga je zmíněný nenova spot, červený kruh obsahující nápis nova. Slova nápisu a „nenova“ spot říkám proto, že je v nova spotu použito logo televize s rozřezaným O, přičemž v součásti nova cinema loga je použit pouze stejný font. Problematické také vidím různé stínování červeného kruhu a textu vedle. Tématem samo o sobě je i aktivní použití na obrazovce, kde prostě červená část splývá a červené obtažení textu je násilné.

Nova

Televize Nova se již od svého vzniku hlásila k tomu, že vždy dělají něco napřed, hlavně ve smyslu grafickém. Dlouhá léta tomu skutečně tak i bylo, ač se mi třeba některé nápady úplně nelíbily. Změny loga vždy probíhaly v duchu redesignu původního nápadu a prostě na sebe navazovaly a byly to kroky kupředu.

Nova

Problematické období z mého pohledu nastalo s úplným ovládnutím společnosti skupinou CME. Velkolepé plány nadnárodní společnosti s Novou zacvičily, nejen po stránce skladby pořadů. Pro předposlední změnu byla charakteristická „oloupaná kůra“ a hranatý font. Óčko loga bylo zpracováno s iluzí plastičnosti, použití nebylo špatné. Poslední změna loga pro mě byla krokem mimo cestu. Redesign spočíval v odebrání plastičností óčka, takže nám zmizela spirála kůry a máme linky. Celou změnu završili grafici vynalezením již několikrát zmíněného nova spotu, který je zase dle starých zaběhlých standardů kruhový. Ve spotu mám problém v kombinaci kulatého tlačítka a technicistního písma, kdyby vymysleli třeba nova okno (čtverec), tak by se to asi doplňovalo lépe.

Nově ale nelze upřít pár úspěšnějších kroků z poslední doby, které značí, že se chtějí vyvíjet k lepšímu. Nutně říci, že oba kroky učinili v reakci na Českou televizi, o které budu mluvit v další části. Prvním krokem byla poloprůhledná značka na obrazovce. Druhý krok vidím mnohem důležitější a to je příprava diváků na zjednodušení loga, kdy na obrazovce zbude pouze stylizované O. Již dnes se setkáváme s tím, že po reklamách zůstává v levém horním rohu óčko a až po chvíli k němu najede n va. Doufám, že se po změně O trochu zvětší a zvýší poloprůhlednost – to je reálné. Méně reálnou věcí je přesunutí znaku dolů – osobně bych se nebál pravého spodku obrazovky, ale na to asi nikdo v televizi nebude mít „gule“. Na závěr bych dodal, že mi zjednodušená verze loga připomíná starší prezentaci německé Sat 1 – také měli na obrazovce jenom svůj „balónek“.

Česká televize

Ohledně přeměny loga české televize bylo napsáno přehršel hodnocení, nářků i nadávek, sám jsem změnu radši nehodnotil. Celý proces rebrandingu je stále v chodu, logo celé televize se ještě nepoužívá, ale na obrazovce se již setkáváme s jednotnou formou prezentace konkrétních stanic. Celá změna televizního stylu mi přišla logická a nakonec i povedená – ano, nové zpracování se mi líbí – moc líbí. Vše je jednoduché a navazující, krásně jednoduché mi přijdou upoutávky na vysílané pořady. Předěly budující image značky jsou kvalitně natočeny, některé jsou blbé, ale jiné celou kvalitu značky posunují ještě výš.

Česká televize

Česká televize je u nás momentálně grafickým leaderem, první zavedla poloprůhlednost loga, první začala se zjednodušováním značky. Negativa bych našel v negrafické sekci, např. se mi vůbec nelíbí dlouhá a zpitvořená hudební znělka Branek, bodů, vteřin. K celkovému dotažení přeměny již stačí začít používat nový znak „céčka se stříškou“ a redesignovat web, který by měl celou značku doplnit – na to se obzvlášť těším.

Prima

Televize z Palmovky byla vždy takovou českou Popelkou, pro kterou si nikdy pořádně nepřijel žádný princ, jednou se stavil (první řada Vyvolených), ale potom zase odjel do daleka. Staré logo s linkou nad názvem bylo zajímavé, určitě s ním šel vymýšlet jistý vývoj, ale vedení se před pár lety rozhodlo jinak. Výsledkem velké primácké změny bylo logo s oblým fontem, jehož největším nedostatkem je nevýraznost. Písmo je příliš hubené a musí být velké, aby bylo k povšimnutí. Chápu ideu jakési zdánlivé symetrie dle střední osy, ale již méně jsem schopen akceptovat barevnost, tyrkysová s červenou tečkou nad I – nic moc. Postupně ještě došlo k úpravě za chodu, kdy šílená modrá dostala padáka a užívala se pouze jednobarevná varianta, většinou v kombinaci s oranžovým pozadím.

Prima

Prima anoncovala, že chce změnu a řeší to objednávkou u renomovaného grafického studia z Francie. První uniklé skici nevypadaly příliš poutavě, ale je možné, že návrhy nebyly finální. Změně fandím, Prima se snaží hledat drobné prostory na mediálním trhu a občas se jí zadaří, kvalitní design by hodně pomohl.

Óčko

Terestricky šířené televize jsou v předchozích kapitolách, ale nedalo mi to a umístil jsem do článku i hudební televizi Óčko, kterou přijímají zákazníci kabelových televizí či mnoho uživatelů internetu. Hudební televize bývají desingově neotřelé, experimentující, ale u Óčka mi to nepřijde. Používané logo je velice jednoduché, ale má nápad, provokuje netradičním položením diakritických znamének. Celková grafika mi ale přijde přežilá a vedení Óčka to ví, již anoncovali změny, ke kterým by mělo dojít, takže držím palce.

Óčko

Dodatek: Tak jsem zvědav, jak to bude horké s tou změnou, když jsem narazil na tento článek: Skončila po roce nějak soutěž o design TV Óčka? Také se mi na disku válí 3 návrhy, které jsem ale nakonec neposlal, protože jsem prošvihl uzávěrku - koukám, že se zase tolik nestalo..

NBC Kam se dál rozvíjet? Líbilo by se mi české využití nápadu americké NBC, která má logo v podobě košatého ocasu páva – zobrazují ho v dolní části obrazovky – poloprůhledné a jednobarevně. Propagaci pořadů během vysílání mají vymyšlenou občasným probarvením loga, pírko po pírku se vysouvá z polokruhu a nabízí pořad.

Vaše komentáře

GRavatar

codeas 29.12.07 19:40

K logu Primy: původně vyhráli čeští designéři DRAWetc, jenže nakonec došlo ke zmeně, a celý redesign dělali Francouzi, asi aby to bylo světový Pro zajimavost tady je link na logo od DRAWetcu, které se mi líbí rozhodně více http://dev.dra­wetc.cz/prima/

GRavatar

xom 29.12.07 19:43

|1| - reakce na codeas: Díky za příspěvek – nikdo ještě porádně to logo od Francouzů neviděl, ale DRAWetc odvedli dobrou práci, také mi si ze statických ukázek líbí více..

GRavatar

SŽA 1.1.08 18:46

Zajímavý článek, můj osobní názor jako spíše laika než grafika je ale takový, že Česká televize novým designem zprznila co mohla. Myslel jsem si, že zezačátku je reakce vždycky negativní z hlediska řekněme konzervatismu, ale po těch měsících jsem si nezvykl, naopak, připitomělý design ČT mi leze na nervy čím dál tím víc. Podle mě by byl ideální pro reklamní prezentaci obchodu s potravinami, ještě nějaké tekoucí sliny po tvářích těch lidí, co účinkují ve spotech. Všechny alespoň trochu inteligentní diváky zdá se mi tento design sráží a uráží přesně na úroveň konzumentů reklam supermarketů…

Přidejte i vy svůj komentář

Pole komentáře: zmenšit / zvětšit

Jméno:

Email: (Gravatar ID)

Web:

Barva trávy (otázka proti robotům):

© 2004-2012 Tom Hnatovsky - Všechna práva vyhrazena