xom`s pinion - Tom Hnatovsky Blog

Dotekový displej Apple iPhone

16. ledna 2007 TechnikaZaujalo mne 1 komentář

Apple iPhone Poslední dobou jsem na internetu pronásledován několika jevy – články na téma, jak je nový Apple iPhone geniální/debilní, články na téma, jak je starý Radek Hulán geniální/debilní nebo články na věčné téma Google AdSense. Abych nezůstal pozadu, tak se pustím ihned do prvního výše zmíněného tématu.

Nebudu se snažit porovnávat, zda-li je přicházející telefon skutečně dokonalým pracovním pomocníkem nebo pouhou hračkou pro „hloupé lidi“. Navážu totiž na jeden starší článek o unikátní dotykové technologii. Apple totiž představil ve svém zkušebním vzorku telefonu displej, který se zásadně liší od všech ostatních dotykových displejů!

Dotykový displej iPhonu dokáže zaznamenávat více doteků než jeden – jde o tzv. multi touch screen. Dříve popisovaný dotekový displej, ono šlo spíše o velký touchpad než displej, se vyznačoval vlastností, že prakticky nebyl nikterak omezen počet ukazatelů – reagoval na všechny podněty.

Mou domněnkou, kterou podporuje článek s nákresem, je, že Apple použil jinou technologii – technologii vycházející ze současných touchscreenů, které mají nad displejem průhlednou aktivní plochu, která je citlivá na dotek. Dochází k rozvlnění plochy či k elektrické nerovnováze – prst uzme část náboje a senzory na okrajích plochy jsou schopny dopočítat pozici. Apple dle všeho použil dvě citlivé vrstvy nad sebou, čímž rozšířil možnosti klasického ovládání, ale na druhou stranu se i omezil na pouhé dva prsty. Proto bych displej iPhonu nenazýval multi-touch, nýbrž dual-touch.

Průřez displejem iPhonu

Každopádně i přes drobné omezení, které stejnak na malém displeji telefonu žádný uživatel nepocítí, se jedná o výborný náznak, kam by se měly moderní polohovací zařízení ubírat – k rozvoji více kurzorového ovládání.

Jednou z výtek iPhonu je absence stylusu (pera na ovládání, abychom si nešpinili displej mastnými prsty) – vyslovím domněnku, proč tento pomocník chybí – je to kvůli displeji. Domnívám se, že byl použit senzor polohy na podobné technologii jako funguje touchpad notebooku – reaguje pouze na prsty – když po něm budete jezdit umělou hmotou, kurzor se nepohne.

Plnohodnotný multi-touch

Na závěr přihodím ukázku jednoho plnohodnotného multi-touchpadu. Vybírám technologii firmy Mitsubishi nazývanou DiamondTouch. Jedná se zatím o prototyp, který na sebe strhl pozornost při ukázce hraní hry Warcraft III! Video je přiloženo níže..

Technologie DiamnodTouch má jedno podstatné úskalí – musíte být propojeni se zařízením kabelem – stačí kabel připojit ke kovové židli. Jde o to, že se do kabelu vysílá jemné elektrické vlnění, které přes vaše tělo dotekem uzavírá okruh.

Už se nemohu dočkat, až poprvé podobnou technologii vyzkouším na živo.

Vaše komentáře

GRavatar

noname 17.1.07 11:17

No jestli to chápu dobře, tak stejných schopností by se dalo dosáhnout s těmi dvěmi citlivými plochami. Každá XY snímaná plocha může snímat nejen bod X,Y, ale též dvourozměrný obdelník X1-X2, Y1-Y2, protože prostě bude v jeden okamžik aktivováno více bodů na x-ové a y-nové ose. A navíc v ukázce jsou dvě ruce použity jen jednou – pro výběr více objektů. Imho to je blbé použití, protože to bude znamenat, že mohou tímto způsobem seskupit objekty, kteří jsou v obdelníku, nemohu vybrat třeba jen některé. Mnohem logičtější by mi v tomto případě přišlo ovládání jednou rukou – jednoduchý mouse gesture – nakreslení kruhu (či jiného tvaru) okolo vybraných objektů. Tím pádem by na stejný zážitek stačil libovolný současný tablet + vylepšené ovladače a jednoduchý speech-to-text modul.

Přidejte i vy svůj komentář

Pole komentáře: zmenšit / zvětšit

Jméno:

Email: (Gravatar ID)

Web:

Barva trávy (otázka proti robotům):

© 2004-2012 Tom Hnatovsky - Všechna práva vyhrazena